МУЗЕЙ НА НАМ ДЖУН ПАЙК в гр. Йонг-ин, провинция Кионджи, Южна Корея
Проектът е изготвен за международен конкурс, чиято главна цел е да бъде създадено мащабно интерактивно пространство за излагане на творби на знаменития корейски художник, скулптор, медиен артист и концептуалист Нам Джун Пайк. Освен физическото съхранение и популяризирането на неговото изкуство, музеят има за цел да послужи за дом на бъдещи творчески изяви и утвърждаване на Кионджи като международен културен център.
Музеят на Нам Джун Пайк изразява уникалния творчески дух на Пайк и насърчава младите хора по цял свят с по-авангардно мислене в областта на експерименталните изкуства.
Архитектурната концепция този проект е да се създаде един микро-свят, който вместо “музей” би могъл да се нарече “Градът на Нам Джун Пайк”, като в този случай “град” придобива един по-абстрактен смисъл. Сградата е проектирана като обща сцена, където всеки експонат е компонент на една обща философия - “Градът на Нам Джун Пайк” ще бъде място, където странни същества и необикновени предмети ще пречупват скучните 3 измерения и ще се отправят по собствена времево-пространствена линия.
Създаването на “идеалния град” е предизвикателство и изкушение за много архитекти от дълбока древност насам. Повечето проекти никога не са били осъществени, поради факта, че динамичното развитие на обществото и комплицираните взаимовръзки правят невъзможно предвиждането на всички детайли. Но в “Градът на Нам Джун Пайк” високата степен на абстракция може да изведе идеалната формула чрез почти математически алгоритми.
В този случай кръглият план на сградата и еднообемното пространство под елиптичен купол осигуряват максимална компактност, чисти функционални връзки и лесна ориентация. Липсата на вертикални носещи елементи дава възможност за множество вариации в интериора. Но освен с чиста рационалност формата на сградата е съобразена с някои етични принципи. Тя е сведена до един опростен обем за да изпъкне специфичния, богат на детайл стил на Нам Джун Пайк.
Специфичния характер на изкуството на Пайк изисква уникален подход при излагане на творбите му. Съвременният му начин на мислене провокира с идеите си за глобална модернизация на обществените принципи. Сградата е поле за изява на голям брой артисти и сцена за арт-прояви с национална и световна значимост, респективно определящ фактор за формирането на естетическото съзнание на хиляди и милиони посетители.
За да изпита истинска наслада от творчеството на Пайк, човек трябва да вникне в емоционалния свят на художника.
Посетителите на бъдещия Музей на Нам Джун Пайк ще могат да се насладят на множество от неговите скулптури с вградени електронни елементи, интерактивни мултимедийни пърформанси и др.
Едно от най-впечатляващите неща в архитектурния дизайн е концепцията за осветяване на вътрешното пространство. В двуслойния прозрачен купол е интегриран механизъм подобен на блендата в обектива на фотоапарат. Принципът му на работа имитира човешкото око, а целта му е лесно и бързо да регулира осветеността на интериорното пространство. Ефектът от този механизъм допринася за една цялостна hi-tech визия на сградата.
“Ирисовата мембрана” се състои от полупрозрачни пластмасови пластини, които се припокриват в различна степен, променяйки диаметъра на светлия отвор в зависимост от желаното количество светлина.
Отвътре и отвън сградата е обшита с мозайка от метални пана. Скелетът също е метален, а вътрешните преградни стени са от тънки сандвич-панели и прозрачен плексиглас. Подовете са с цветно епоксидно покритие. Схемата на пространствата за експозиции и пърформанси играе водеща роля за визията и атмосферата на “Града на Нам Джун Пайк”. Основните постоянни експозиции са разположени в периферията, а временните – в централната част. Символиката е ясна: в сърцето на града животът е по-динамичен, а в покрайнините цари спокойствие. Ходовите линии са така проектирани, че да осигуряват както предварително зададено, така и селективно разглеждане на експонатите.
Специфичната ротационна форма на сградата дава още едно важно предимство. Тъй като отделните творби на Пайк се различават по форма и мащаб, разполагането им в близост една до друга би попречило на възприемането им поотделно. Но експонирането им на фона на гладката конкавна повърхност на сградата провокира човешкото око, което трудно може да определи дистанцията от дадения обект до тази повърхност без да има отправна точка. По този начин се създава допълнително чувство за простор и се осигурява равнопоставеност на различните по мащаб творби.
Освен изложбени площи за експонати се предвижда и изграждане на копие на студиото на твореца (330 кв.м),както и място за арт-пърформанси (с подходяща височина и осветление), образователен център, медиатека и малък научно-изследователски център.
Дизайнът на сградата хармонира с околната паркова среда и разположения наблизо “Музей на провинцията” по отношение на топография, визия и мащаб. Овалният ѝ силует в съчетание с блясъка на стъкления купол напомня на КАПКА РОСА.